Model:
• "Desert Strom" US aircraft OV-10A and OV-10D+, 1991, ICM Models No.48302
Wykorzystane zestawy:
• Eduard, OV-10A, 3DL 48058,
• Eduard Mask, OV-10A EX 825, OV-10D+ EX 846,
Kleje:
• Tamiya Extra Thin
• cyjanoakrylowe
Farby:
• Bilmodelmakers
• Hataka Orange
• akrylowe (różni producenci)
Chemia modelarska:
• Surfacer 1000, Tamiya
• Plastic Putty, Vallejo,
• Płyn do zmiękczania kalkomanii Mr. Mark Setter
• Wash Dark Grey, Black Tamiya,
• Wash Lavado, Vallejo,
• Matt verniks Vallejo,
Dlaczego taki tytuł, że ostatnie takie samoloty? Nie, nie chodzi, że ostatnie egzemplarze czy modele ale o klasę lekkich samolotów pola walki, kiedyś bardzo powszechnych w większości armii świata, dziś niemal całkowicie wypartych przez drony – bezpieczniejsze, tańsze i często skuteczniejsze. Przykładem takiego lekkiego samolotu pola walki był OV-10 Bronco. W armii amerykańskiej wykorzystywany do bliskiego rozpoznania, współpracy na polu walki z siłami lądowymi czy też zadań szturmowych. Używany od początku lat 60-tych zeszłego stulecia, ostatni raz użyty bojowo na szeroką skalę podczas operacji „Pustynna Burza”. W 1991 r. został wycofany ze służby a amerykańskim lotnictwie. Udział tych samolotów podczas wojny w Iraku przypomniała firma ICM Models podwójnym zestawem umożliwiającym budowę aż dwóch modeli w skali 1/48, mianowicie OV-10A oraz OV-10 D+. Ten właśnie zestaw zagościł na moim warsztacie, jakiś czas temu.
Wykorzystany zestaw:
- Centaur Mk.IV 1/72 British Tank, IBG Models, Nr kat. 72108
Kleje:
- Tamiya Extra Thin, cyjanoakrylowe,
Farby:
- Tamiya XF,
Chemia modelarska:
- Płyn do kalkomanii Microsol, Microset,
Centaur Mk.IV to wczesna wersja czołgu Cromwell uzbrojona w haubicę 95 mm, jedyna odmiana użyta bojowo. Czołg odznaczał się dużą mobilnością, przyzwoitym opancerzeniem, armata miała dobre parametry balistyczne. Czołgi przeszły swój chrzest bojowy we Francji 1944 r. Moja replika przedstawia pojazd z 1-szej Kanadyjskiej Baterii – Francja 26.VIII.!944 r.
1. Samolot
Fokker D.VII uznawany jest powszechnie za najlepszy samolot myśliwski 1 wojny światowej. Ta opinia opiera się przede wszystkim na osiągach wersji samolotu napędzanej doskonałym wysokościowym silnikiem BMW o mocy 185 KM. Jednak trzeba pamiętać, że spośród ponad 4500 wyprodukowanych Fokkerów D.VII zdecydowana większość posiadała znacznie słabszy standardowy silnik Mercedes D.III.
Około 50 sztuk D.VII z silnikami Mercedes wykorzystywano w lotnictwie polskim podczas wojny z Ukrainą i Rosją w latach 1919-1920. Model przedstawia osobisty samolot Józefa Hendricksa z czasów jego służby w 15. Eskadrze Myśliwskiej (IV Eskadrze Wielkopolskiej). Samolot ten został zakupiony w Niemczech i dostarczony do Stacji Lotniczej Ławica 17 października 1919, dokładnie 49 lat przed moimi urodzinami(!). Wchodził w skład serii produkcyjnej 10347-10399/18 z macierzystych zakładów Fokkera w Schwerinie. W grudniu 1919 został przydzielony do IV Eskadry Wielkopolskiej, a od lipca 1920 był samolotem używanym przez Józefa Hendricksa, który namalował na jego burtach indywidualne oznaczenia w postaci inicjałów JH. Charakterystyczną cechą tego samolotu były też widoczne ślady naprawy poszycia płóciennego w tylnej części kadłuba.