Firma Azur Frrom jako producent kalkomanii

Firma Azur Frrom jest kojarzona z modelami samolotów głównie w podziałce 1/72. Wszystkie jej modele są projektowane i produkowane we współpracy z czeską Special Hobby. Producent też miał w ofercie kalkomanie w postaci francuskich i belgijskich kokard, zaś niedawno poszerzył swą ofertę o typowe zestawy tematyczne. Obydwa zostały dedykowane do modeli samolotów liniowych Potez XXV wydanych jakiś czas temu przez Azur Frrom oraz Special Hobby. Dzięki uprzejmości producenta otrzymałem zestawy testowe, więc mogę w tym miejscu podzielić się swoimi wrażeniami po ich obejrzeniu. 

Azur Frrom: Potez 25 Africa & Asia
Skala: 1:72
Nr kat: FR0X03
Typ: kalkomanie 

Wykorzystując kalkomanie z tego zestawu możemy wykonać miniaturę Poteza XXV w malowaniu z Afryki lub Azji, a jest w czym wybierać. Samolot był bowiem bardzo popularny w okresie międzywojennym i wykorzystywany na całym niemal świecie. Do wyboru mamy więc malowania z Etiopii, Francuska Afryka Zachodnia (AOF), Mandat Francuski dla Syrii i Libanu, Francuska Afryka Północna (nacjonalistyczna Hiszpania), Indochiny, Mandżuria oraz Japonia. Arkusz kalkomanii jest dość sporych rozmiarów, bo i oznaczeń oraz wariantów malowań jest dość sporo. Możliwości wykonania samolotów w brawach Etiopii mamy aż pięć, zaś Francuskiej Afryki Zachodniej i Mandżurii po trzy zaś przypadku większości pozostałych propozycji po dwa. Wyjątek stanowi samolot w malowaniu hiszpańskim, gdzie propozycja jest jedna, zaś w przypadku samolotu w barwach japońskich musimy odpowiednio zmodyfikować jedno z malowań mandżurskich.

 Od strony technicznej kalkomanie prezentują się bez zarzutu. Druk jest bardzo szczegółowy, nie ma żadnych przesunięć kolorów czy błędów drukarskich. Drobne detale wydrukowane zostały bardzo dokładnie i szczegółowo. Nie ma także przekłamań co do kolorystki poszczególnych znaków. Kalkomanie nie zawierają natomiast wszystkich elementów, jakie mogą być potrzebne do wykonania modelu samolotu w konkretnym malowaniu. Producent wyszedł bowiem z założenia, że do budowy będą użyte zestawy Azura lub Special Hobby i można wykorzystać elementy znajdujące się na arkuszach kalkomanii dołączonych do zestawu. Dlatego nie znajdziemy tutaj choćby japońskich Hinomaru, czy francuskich kokard, pomimo, że do wykonania niektórych malowań będą one potrzebne.

Azur natomiast zrobił coś, co inni producenci kalkomanii nie robią już od dawna. Kolorowe wkładki ze schematami malowania zastąpił czarno – białą broszurą, która jednak zawiera wiele przydatnych informacji zarówno odnośnie samego samolotu, jak i jego wersji, zastosowanych silników oraz wyposażenia. Tekst zredagowano w języku angielskim, na pierwszej stronie są zawarte informacje ogólne wraz ze wskazaniem jakich zestawów (a także jakich elementów z tych zestawów) należy użyć by wykonać model samolotu w konkretnej konfiguracji.

Kolejne strony broszurki to omówienie konkretnych schematów malowania. Najpierw możemy zapoznać się z historią użycia samolotów Potez XXV w danym kraju, a następnie omówione są poszczególne malowania wraz z podaniem źródeł, co ma spore znaczenie, bo zawsze można tam znaleźć jakiś smaczek przydatny przy budowie modelu. Oczywiście także mamy wskazówki, którego zestawu należy użyć i co konkretnie wykorzystać. Co ciekawe, możemy także wykonać model w konfiguracji nie przewidzianej w żadnym z zestawów Azur Frrom, jak na przykład samolot w malowaniu AOR z silnikiem Salmoson (sylwetka górna na zdjęciu z lewej strony). Przy omówieniu malowania tego wariantu malowania mamy podane wskazówki dotyczące tego, co musimy przerobić i dorobić we własnym zakresie, aby potem brylować oryginalną i nie powtarzalną miniaturą. Same schematy malowania producent ograniczył do czarnobiałych rzutów ze wskazaniem miejsca naklejenia konkretnych oznaczeń.   


Azur Frrom: Potez 25 Europe & America
Skala: 1:72
Nr kat: FR0X04
Typ: kalkomanie

Drugi zestaw został wydany w identyczny sposób jak pierwszy, a oferuje warianty malowania dla Potezów XXV używanych w Europie i krajach Ameryki Południowej. To także spory arkusz i od razu widać, że na jednym wariancie dla danego kraju się nie skończy. Jakość druku jest dobra i na dobrą sprawę można śmiało powtórzyć to, co napisałem przy omawianiu poprzedniego zestawu. Jeśli zaś chodzi o malowania, to możemy wykonać model w malowaniu francuskim, do wyboru mamy Aéropostale (między innymi F-AJDX – pierwszy samolot który dokonał przelotu nad Andami) oraz Air France. Samoloty w tych wariantach były maszynami cywilnymi, stąd konieczność modyfikacji tylnej kabiny. Takiej konieczności natomiast nie ma jeśli zdecydujemy się jeden z pozostałych wariantów francuskich czyli Levant (Francuski Mandat dla Syrii i Libanu), Croisiėre Noire lub Aéronautique Navale (alternatywna wersja malowania zestawowego FR0037). Wariantów lotnictwa Urugwaju mamy do dyspozycji cztery, greckie dwa i jeden paragwajski. Są też malowania polskie.

Właściwie jedno, które producent umieścił w broszurce z opisami. Jest to samolot nr 42-68, „Biała 4” z 34 Eskadry Liniowej, 3 Pułku Lotniczego z Poznania. (zdjęcie z prawej)Oznaczeń dla polskich Potezów jest jednak więcej. Do dyspozycji mamy bowiem także godła 35 Eskadry Liniowej a także godło 55 Eskadry Liniowej. To ostatnie występuje w dwóch wariantach i raczej trzeba poświęcić trochę czasu, aby ustalić poprawny sposób oznakowania dla samolotów z tej jednostki, jeśli zdecydujemy się na takie a nie inne malowanie. Te godła, a także numery boczne, policyjne, numery seryjne (42-295 i 42-310) producent załączył jako bonus. Na arkuszu kalkomanii nie znajdziemy natomiast szachownic. Musimy użyć tych z zestawu.

Także w tym zestawie mamy do dyspozycji czarno – białą broszurkę w języku angielskim, której szata graficzna oraz układ jest identyczny jak w poprzednim zestawie. Pierwsza strona to garść informacji o użyciu samolotów Potez XXV w Europie i Ameryce z rozróżnieniem na poszczególne wersje i warianty.

Następne strony to omówienie poszczególnych wariantów malowania ze wskazaniem na co należy zwrócić uwagę, by uniknąć merytorycznych błędów. Siłą rzeczy skupię się na omówieniu polskich wariantów malowania. Producent poświęcił im stronę, przedstawił w ogólnym zarysie historię użycia Potezów XXV w Polsce ich malowania a także wskazał jak należy poprawnie zbudować replikę Poteza w proponowanym wariancie malowania. Pozostałe schematy malowań zostały omówione w bardzo podobny sposób. Bardzo interesująca jest propozycja w postaci alternatywy dla malowania zestawowego, francuskiego lotnictwa morskiego, gdzie francuskie kokardy na płatach zastępujemy dużymi czarnymi kotwicami.
Trzeba przyznać, że obydwa zestawy są bardzo interesujące i wbrew pozorom solidnie i rzetelnie opracowane. Trzeba też stwierdzić, że nie są to zestawy dla wszystkich. Przyzwyczailiśmy się bowiem, że zestaw kalkomanii musi zawierać kolorowe schematy malowania w oparciu o które proces ozdabiania modelu będzie szybki, prosty i przyjemny. Tu musimy wczytać się w schematy, zweryfikować to co wyczytamy z dokumentacją najlepiej zdjęciową i dopiero możemy brać się za malowanie naszego modelu. No cóż, sam Potez XXV jest tematem dość niszowym, więc i kalkomanie mogą mieć w sobie coś udergroundowego. Myślę, że te zestawy mogą cieszyć się dużym powodzeniem, ale wśród modelarzy poza Polską. W naszym kraju raczej królować będą Potezy z szachownicami na płatach, choć mi osobiście malowania francuskie bardzo się podobają, zgłasza to z kotwicami.

 

 

Dziękuję firmie Azur Frrom za przekazanie zestawów na potrzeby recenzji

Marcin "Marwaw" Wawrzynkowski

 

 

Partnerzy

               

 

Kluby modelarskie

 

 
       
                 
                 

 

DMC Firewall is a Joomla Security extension!