
Prawdopodobnie wyprodukowano ponad 1000 dział ZSU-57-2.
Opis konstrukcji:
ZSU-57-2 jest samobieżną zdwojoną armatą przeciwlotniczą kalibru 57mm przeznaczoną również do zwalczania celów naziemnych. Masa zdwojonej armaty S-68 wynosi 4500 kg, która jest umieszczona w lekko opancerzonej wieży otwartej od góry. Na wieżę można założyć brezentowy pokrowiec chroniący przed działaniem warunków atmosferycznych. Prócz tego załoga dysponuje bronią osobistą typu AK-47 (2 sztuki) i 26 mm pistoletem sygnałowym. W skład załogi wchodzi dowódca, kierowca-mechanik, dwu celowniczych i dwu ładowniczych. Za podwozie służy zmodernizowane podwozie od czołgu T-54. Różni się ono od standardowego czterema a nie pięcioma kołami nośnymi z każdej strony oraz lżejszym opancerzeniem. Podział na przedziały jest standardowy. Z przodu po lewej stronie pojazdu jest przedział kierowania. Kierowca dysponuje dwoma peryskopami z których jeden może być zastąpiony aktywnym noktowizorem TWN-1. W miejsce włazu kierowcy umieścić można osłonę zaopatrzoną w okno ze szkła organicznego. Z prawej strony kierowcy umieszczony jest zbiornik paliwa i akumulatory. Po środku kadłuba mieści się przedział bojowy a z tyłu napędowy z chłodzonym wodą 4-suwowym wolnossącym silnikiem wysokoprężnym W-54, w układzie V-12, przejętym z czołgu T-54.
Dużą wadą zestawu był brak radarowego kierowania ogniem. Proces celowania polega na wprowadzeniu do celownika danych dotyczących celu, to jest jego prędkości, kursu, odległości. Prędkość określano na podstawie wzrokowego rozpoznania typu samolotu, jego kurs na podstawie jego sylwetki a odległość odczytywano z dalmierza. Po odciągnięciu zamka do tyłu i załadowaniu magazynów amunicyjnych łódkami z nabojami, celowniczy utrzymując celu w siatce celownika, otwiera ogień za pomocą spustu elektrycznego lub nożnego.
Dane techniczne:
- Załoga: 5
- Masa bojowa(kg): 28000
- Współczynnik mocy (kW/t): 13.6
- Nacisk jednostkowy na grunt(kg/cm2): 0.63
- Długość (mm): 8480
- Szerokość(mm): 3270
- Wysokość(mm): 2750
- Prześwit przód/tył (mm):430
- Prędkość(km/h): 50
- Zapas paliwa(litry): 640
- Zasięg (km): 450
- Podjazd(%): 60
- Przechył boczny(%): 40
- Ściana pionowa(m): 0.8
- Bród bez przygotowania(m): 1.4
- Szerokość rowu(m): 2.7
- Silnik: W 54 o zapłonie samoczynnym, w układzie V, dwanaście cylindrów, moc 382 kW (520 KM) przy 2000 obr/min
- Układ napędowy: mechaniczny, pięć biegów do przodu, jeden wsteczny
- Zawieszenie: wałki skrętne, osiem kół nośnych, koła napinające z przodu napędowe z tyłu, brak rolek podtrzymujących górną gałąź gąsienicy
- Uzbrojenie(amunicja): dwie sprzężone armaty S 68 kalibru 57 mm (300 sztuk amunicji)
ZSU-57-2 w Polsce
Polska otrzymała 129 ZSU-57-2 w latach 1957-1961. Działa te zostały rozdysponowane do pułków pancernych, w których sformowano z nich plutony samobieżnych armat przeciwlotniczych. Na początku lat siedemdziesiątych rozpoczął się proces wycofywania ZSU-57-2 i zastępowania ich nowoczesnym wówczas zestawem ZSU-23-4.
Związek Radziecki oferował Polsce również możliwość uruchomienia produkcji licencyjnej samobieżnych armat przeciwlotniczych ZSU-57-2 ale Polska nie skorzystała z tej możliwości.
Do dnia dzisiejszego zachowało się siedem polskich ZSU-57-2: w Lubuskim Muzeum Wojskowym w Drzonowie, na poligonie Wicko Morskie, w Muzeum Wojsk Lądowych w Warszawie, w Muzeum w Suwałkach, w Muzeum Obrony Przeciwlotniczej (Centrum Szkolenia Sił Powietrznych) w Koszalinie i dwa na Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.
ZSU-57-2 w modelarstwie
Ten ciekawy zestaw przeciwlotniczy początkowo nie znajdował uznania wśród firm modelarskich. W zasadzie na rynku dostępny był jedynie żywiczny produkt ARMO w skali 1:35 z elementami fototrawionymi oraz metalowymi lufami.
Obecnie jednak modelarze mają możliwość skorzystania z zestawów plastikowych w skali 1:35:
- Takom 2058 Soviet SPAAAG ZSU-57-2
- Trumpeter 05559 Działo ZSU-57-2 SPAAG
- Hobby 2000 35001 ZSU-57-2
Model ZSU-57-2 w skali 1:35 firmy Takom wykonany przez Wojciecha Sokołowskiego (KPM).
Więcej zdjęć z budowy tego modelu można znaleźć w galerii.
Na poniższych zdjęciach prezentowany jest egzemplarz z Koszalina (aby powiększyć zdjęcie należy kliknąć na miniaturze).
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tekst i zdjęcia:
Wojciech Sokołowski