Trałowiec rzeczny T4 należał do serii czterech jednostek wybudowanych w latach 1927 – 1932 w Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej w Pińsku. Były to niewielkie płaskodenne okręty o bardzo małym zanurzeniu, dzięki czemu mogły operować na płyciznach i bagnach Polesia.
Ich budowę zleciło Dowództwo Flotylli Pińskiej. Napęd stanowił silnik benzynowy Praha L obracający dwa koła łopatkowe o konstrukcji stalowej z drewnianymi łopatkami. Takie rozwiązanie czyniło koła napędowe bardziej odpornymi na uszkodzenia, w przypadku zderzenia z przeszkodą uszkodzeniu ulegała zazwyczaj drewniana łopatka, którą można było wymienić. Każdy z trałowców był wyposażony w trał podcinający Szulca, dwa żurawiki służące do podnoszenia pływaków i tarcz oraz hak holowniczy.
Wszystkie cztery trałowce o numerach od T1 do T4 weszły w 1930r. w skład Grupy Sztabowej jako wydzielona grupa T. W 1932r. Grupa T pod nazwą Minowo – Gazowa została przydzielona do Dywizjonu Sztabu Flotylli Rzecznej. W 1936r. w wyniku wcielenia do służby nowych trałowców bojowych oznaczenia trałowców zostały zmienione na T4 – T7.
Po wybuchu II wojny światowej, we wrześniu 1939, trałowce te działały na Pinie. Po agresji wojsk radzieckich na polskie ziemie wschodnie, razem z innymi jednostkami flotylli rozpoczęły odwrót w celu próby przedarcia się do Brześcia. T 5 został zatopiony przez własną załogę 20 września 1939 na jeziorze Horodyszcze, a następnie ostatecznie zniszczony przez radzieckie czołgi. Z powodu zablokowania Kanału Królewskiego, trałowce T 4, T 6 i T 7 zostały 21 września 1939 zatopione przez załogi w rejonie Kuźliczyna.
Trałowce T 4, T 6 i T 7 zostały następnie pod koniec września 1939 podniesione przez Rosjan i po remoncie w Pińsku wcielone 24 października 1939 do radzieckiej Flotylli Dnieprzańskiej, a od 17 lipca 1940 - Flotylli Pińskiej, pod oznaczeniami: No. 3 (dawny T 4), No. 4 (T 6) i No. 5 (T 7). Po ataku Niemiec na ZSRR walczyły na Dnieprze w okresie lipiec-wrzesień 1940 i zostały zatopione pomiędzy 1 a 18 września w rejonie Kijowa.
Dane techniczne:
Wyporność: 4,8 t,
Długość: 9m,
Szerokość: 3,8m,
Zanurzenie: 0,27m,
Napęd: 4-cylindrowy silnik gaźnikowy Praha L o mocy 20 KM,
Prędkość: do 12 km/h,
Załoga: 3-5 podoficerów i marynarzy,
Uzbrojenie: 1 ciężki karabin maszynowy Maxim 08, kal. 7,9mm, trał podcinający Szulca
Model trałowca rzecznego T4 wykonany został w oparciu o zestaw żywiczny firmy Choroszy Modelbud w skali 1/35. Model wykonano na bardzo wysokim poziomie, lecz nie należy od do łatwych w budowie, wszystkie elementy wymagają sporej uwagi i precyzji podczas wzajemnego dopasowywania. Zmiany w stosunku do fabrycznego zestawu objęły wykonanie od podstaw relingów na dachu nadbudówki dziobowej, iluminatorów, rufowego flagsztoku wraz z banderą oraz drobnych elementów wyposażenia pokładowego. Do malowania użyte zostały farby akrylowe Vallejo Model Air. Zupełnie przez przypadek okazało się, że model doskonale nadaje się do wykonania jako pływający, jest stabilny nie wymaga wyważenia, przy poprawnym sklejeniu połówek kadłuba nie nabiera wody. Generalnie model można polecić każdemu, kto chce mieć w swojej kolekcji model okrętu może niezbyt ładnego, ale na pewno oryginalnego.
Marcin "Marwaw" Wawrzynkowski
Kopiowanie i powielanie tylko za zgodą autora