Junkers Ju-87 Stuka -"Hajler" i "Kondor" znad Helu

Autor: Marcin "Marwaw" Wawrzynkowski
Model: Samolot bombowy Junkers Ju-97 B-2 Stuka
Firma: Hasegawa, Hasegawa/Revell
Skala: 1/48
Technologia: wtrysk,
Kalkomania: 3x Niemcy, 2x Niemcy
Dodatki:
- Aires 4001, Super Detail Set,
- Aires 4041, German WWII. Bomb loading cart,
- Aiers 4306, Junkers Ju 87b gun bay,
- Quickboost 48095, Exhaust,
- Part S48058,
- Master AM 48012 German aircraft machine gun MG 17 (7,92mm) barrels

Był to podstawowy typ niemieckiego bombowca nurkującego. Samolot ten urósł niemalże do rangi symbolu potęgi niemieckiej Luftwaffe w początkowym okresie II Wojny Światowej tzw. „Blitzkreigu” Opracowany w latach 30-tych XXw. i oblatany w 1936r. Chrzest bojowy przeszedł podczas wojny domowej w Hiszpanii, gdzie w Legionie Condor, gdzie wykazał się zabójczą wręcz skutecznością.

Ju-87 był całkowicie metalowym dolnopłatem z podwoziem stałym. Załogę stanowiły 2 osoby – pilot, oraz strzelec radiotelegrafista. Samoloty tego typu używane były praktycznie na wszystkich frontach II wojny Światowej, tam gdzie operowało lotnictwo niemieckie. W warunkach przewagi powietrznej Ju-87 mógł wykonywać niezwykle precyzyjne i skuteczne ataki z lotu nurkowego. Mit Ju-87 obalony został w początkowym okresie Bitwy o Anglię, kiedy to jednostki wyposażone w ten typ samolotu poniosły ogromne straty w wyniku działań brytyjskich myśliwców.
Podczas Kampanii Wrześniowej w Polsce w 1939 roku samoloty Ju-87 używano do różnego rodzaju ataków na cele naziemne. 1 września 1939r. załoga Stukasa zestrzeliła startujący z lotniska Kraków Balice myśliwiec P-11c odnosząc pierwsze w historii II wojny Światowej. W rejonie Helu samolotów tych użytkowano przede wszystkim w działaniach przeciwko polskiej flocie wojennej.

Dane techniczne i uzbrojenie:
Długość: 11,11m,
Rozpiętość płatów: 13,8m,
Wysokość: 4,01m,
Masa własna: 2750kg,
Masa całkowita: 4250kg,
Prędkość maksymalna: 380km/h,
Prędkość przelotowa: 336km/h,
Prędkość wznoszenia: na 4000m w ciągu 12 minut,
Pułap: 8000m,
Zasięg: 790km,
Napęd: silnik gwiazdowy Junkers Jumo 211 D o mocy 1200KM,
Uzbrojenie: km MG17 7,92mm na stanowisku obserwatora, 2 km MG 15 7,92mm stały pilota oraz do 700kg bomb.

Modele tych samolotów siłą rzeczy musiały znaleźć się na ekspozycji poświęconej Morskiemu Dywizjonowi Lotniczemu z Pucku, gdzie przezntujemy również modele samolotów niemieckich z okresu walk o Wybrzeże. Do budowy posłużyły dwa zestawy, Hasegawa oraz Hasegawa/Revell. Są to zestawy doskonale wszystkim znane, o ich wadqach i zaletach pisamo już nie jeden raz, więc nie będę się tutaj powtarzać. Do waloryzacji użyłem zestawów żywicznych Airesa, elemntów fototrawionych Parta, luf Mastera i nieco własnej inwencji. W sumie powstały dwa modele:

Samolot Ju-87 B-1, odmiana wczesna w barwach 4/186 Tragerstaffel. Maszyna por. Carla Liona, który w dniu 3 września 1939r. zatopił niszczyciel ORP Wicher w porcie w Helu. Tego dnia piloci z 4.(St)/Tg.Gr. 186. dokonali skutecznego nalotu na port wojenny w Helu zatapiając największe jednostki polskiej floty – stawiacz min ORP Gryf i niszczyciel ORP Wicher. 4.(St)/Tg.Gr. 186 była jednostką szkolną przeznaczoną dla będącego w budowie lotniskowca „Graf Zeppelin“.

Samolot w wersji B-1, późnej serii produkcyjnej. Najbardziej wyraźna różnica to inny kształt rur wydechowych. Samoloty z 2./StG 2 „Immelman“ brały bardzo aktywny udział w walkach o Wybrzeże w czasie Kampanii Wrześniowej. Dokonywały nalotów na Westerplatte i na port w Gdyni. Wzięły udział również w pierwszej w historii wojen bitwie powietrzno – morskiej koło Helu w dniu 1 września 1939r., dokonały również nalotów na pozycje Baterii Cyplowej. Przez Obrońców Helu nazywane były „Condorami” lub „Hailerami”

Modele i zdjęcia Marcin "Marwaw" Wawrzynkowski

Partnerzy

           

 

Kluby modelarskie

 

 
       
                 
                 

 

DMC Firewall is a Joomla Security extension!