W pudle - Focke Wulf Ta -152 C-0 - 1/48 - Hobby Boss

 

Po modelach samolotów myśliwskich Messerschmitt Me-262 A-1a U-3 i U-4 Hobby Boss uraczył brać modelarską kolejna niemiecką konstrukcją z okresu końca II Wojny Światowej, a mianowicie Focke Wulfa Ta – 152 C-0.

Zestaw o numerze 81701 zapakowano w lakierowane pudełko w szacie graficznej charakterystycznej dla producenta z całkiem ładnym box artem. Na bokach umieszczono podstawowe informacje o modelu i schematach malowania.
W środku znajdujemy w sumie 7 ramek z jasno szarego polistyrenu zawierających w sumie 88 elementów, jedną ramkę z trzema elementami oszklenia. Już na pierwszy rzut oka układ samych ramek i rozkład poszczególnych detali budzi skojarzenie z modelami Dragona. Kadłub w jednej, dolna część płata w drugiej i tak dalej...
Poszczególne elementy wykonano czysto i starannie, delikatne wklęsłe linie podziału blach to standard, faktura powierzchni również nie budzi zastrzeżeń. Bardzo ładnie wykonane zostały zawiasy w pokrywach luków inspekcyjnych oraz powierzchnie kryte płótnem. Ster kierunku oraz lotki wykonano jako oddzielne elementy, szkoda, że nie uczyniono tego ze sterem wysokości. Co ciekawe, jako osobne detale Hobby Boss wykonał również klapy, cóż jednak z tego, skoro w środku nie ma ich faktury. Można zatem zgodnie z instrukcją wkleić je zamknięte, lub wymienić na fototrawione lub żywiczne. Na plus modelu przemawia również to, że mamy do dyspozycji tylną część silnika wraz ze sprężarką, które widoczne są przez luki podwozia.
Ramka z oszkleniem składa się z trzech elementów, są one cienkie, ramy poprowadzone równo, przejrzystość tworzywa również nie budzi zastrzeżeń. Zastrzeżenia niestety budzi kształt odsuwanej części kabiny.
Do modelu producent załączył małą fototrawioną blaszkę zawierającą pasy, anteny i temu podobne drobiazgi oraz panel za fotelem pilota. Ten ostatni detal mi osobiście nie przypadł do gustu.
Kalkomania dołączona do zestawu umożliwia wykonanie modelu w dwóch malowaniach. Prototypowej maszyny V7 (CI+XM) oraz maszyny bojowej, zielonej 13tki z JG 301. To drugie malowanie może budzić zdziwienie, bo jest to kompletne science fiction i samolotu w takim malowaniu nigdy nie było. Czy to celowy zamiar producenta, czy bezmyślne kopiowanie modelu Bretta Greena z Hyper Scale, nie wiadomo.
Instrukcja to ulotka z rysunkami montażowymi, wszystko czytelne i bez żadnych zmian w stosunku do poprzednich modeli. Ponadto mamy wydrukowane na kredowym papierze kolorowe schematy malowania.
Model jednak nie jest taki do końca idealny. Poza dziwnym schematem malowania Hobby Boss zapewnia nam również inne kwiatki. Przy oglądaniu ramek zwróciłem uwagę na zupełnie po macoszemu potraktowane luki podwozia oraz panel za fotelem pilota, który zresztą możemy wymienić na fototrawiony, niewiele zresztą lepszy.
Jeśli natomiast chcemy wykonać replikę naszej Foki w sposób możliwie najbliższy oryginałowi, okazuje się, że czeka nas mnóstwo pracy i poprawek, śmigło, chłodnica, wspomniana wcześniej osłona kabiny…. Zachęcam do przeczytania stosownego wątku na forum Modelarstwo z pasją, jest tam praktycznie kompletna lista tego co trzeba poprawić. Błędy popełnione przez Hobby Bossa wynikają niestety z bezmyślnego kopiowania tego co stworzyli inni, a szkoda, bo model można było wykonać od razu prawidłowo.
Podsumowując należy sobie zadać pytanie, czy warto? Pomimo wszystkich niedociągnięć uważam, że tak, zwłaszcza, że za dość szczegółowy model ciekawego i oryginalnego samolotu, zawierający elementy fototrawione przychodzi nam zapłacić niecałe 50 złotych. Nie jest to duży wydatek. Foka sklejona z pudełka, będzie na pewno się ładnie prezentować, zaś bardziej ambitni modelarze maja po dwie ręce zestaw narzędzi i głowę na karku, aby to co trzeba poprawić, tak wykonana Ta-152 C-0 będzie na pewno ozdobą nie jednej kolekcji. Sam mam zamiar wziąć na warsztat ten model. Czy wykonam go relaksacyjnie, jako ładny „resoraczek” czy wgryzę się z temat głębiej, czas pokaże.
 
Marcin "Marwaw" Wawrzynkowski

Partnerzy

           

 

Kluby modelarskie

 

 
       
                 
                 

 

Our website is protected by DMC Firewall!