Niemiecki okręt podwodny U-176 należał do typu IXc, dużych oceanicznych jednostek, które początkowo miały pełnić rolę jednostek dowódczych dla „Wilczych Stad” operujących na jednostkach typu VII. W praktyce jednak operowały samodzielnie, zaś dzięki dużemu zasięgowi mogły wykonywać dalekie patrole u wybrzeży Afryki czy obu Ameryk.
Właśnie podczas jednego z takich patroli u wybrzeży Kuby U-176 został zatopiony wraz z całą załogą przez kubański patrolowiec po uprzednim uszkodzeniu przez patrolujące samoloty US Navy. Z modelarskiego punktu widzenia jednostki typu IXc należały do najładniejszych w swojej klasie, głównie z uwagi na bardzo rasową sylwetę i czystą linię kadłuba, bez żadnych bąbli i temu podobnych rzeczy. Nowy model Uboota w skali 1/350 ze stajni Mirage Hobby, również zachęcał do budowy – estetycznie i poprawnie wykonane części, spora blaszka z detalami, tylko kleić.
Więcej >>>>
Początkowo ten artykuł miał być zatytułowany „Hotel Hiroszima” i dotyczyć tylko historii radzieckiego okrętu podwodnego K-19. Ponieważ na warsztacie obok rzeczonego K-19 wylądował również K-141 Krusk wygrzebany w moim magazynie przez córkę Wiktorię, zmieniłem tytuł na bardziej wyświechtany, ale doskonale pasujący do obu okrętów które stały się miejscem śmierci wielu marynarzy. Postanowiliśmy zatem wspólnie wybudować oba modele, a przy okazji 11 letnia Wiki mogła zdobyć nowe doświadczenia jako początkujący modelarz, a ja jako „instruktor” w domowej modelarni. Zarówno Kursk jak i K-19 to zestawy wyprodukowane w skali 1/350 przez rosyjską Zvezdę. Zestawy dość proste i nieźle opracowane. Ponieważ nie natknąłem się na żadne zestawy do ich waloryzacji, postanowiliśmy przeprowadzić ją we własnym zakresie. Niewielkim zresztą. Dlatego relacja ta będzie przypomnieniem dwóch wielkich katastrof morskich z modelarską ilustracją.
Więcej >>>>
 ORP Generał Haller i bliźniacza jednostka ORP Komendant Piłsudski to polskie kanonierki z okresu międzywojennego. Zbudowane zostały w Finlandii na zamówienie rosyjskiej carskiej marynarki wojennej. Carska flota bałtycka, borykała się z problemem w postaci niedoboru małych jednostek eskortowych. W 1916 roku w fińskich stoczniach zostało złożone zamówienie na 12 okrętów. Część z nich miała wybudować stocznia Chrichton AB w Åbo należąca wówczas do Carkiej Rosji, gdzie okręty te klasyfikowano jako storożewyje korabli, czyli dozorowce. Budowę okrętu oznaczonego numerem stoczniowym 648 rozpoczęto 24 stycznia 1917 roku pod numerem zamówienia 2091. Wodowanie nastąpiło w 1918 roku, a ukończenie budowy w 1919 roku. Nowo budowana kanonierka w Rosyjskiej Flocie miała pełnić służbę pod nazwą „Wodoriez” (ros. – brzytwodziób). Wybuch rewolucji październikowej w Rosji oraz uzyskanie przez Finlandię niepodległości, sprawuły, że do przejęcia kanonierki przez Rosję nie doszło, a została ona przejęta przez władze stoczni. Ponieważ marynarka fińska nie potrzebowała wtedy okrętów tej klasy, kanonierki wystawiono na sprzedaż.
Więcej >>>>

Partnerzy

             
                 
                 

 

Kluby modelarskie

 

 

 

 
                 
                 
                 

 

DMC Firewall is a Joomla Security extension!