Model:
• "Desert Strom" US aircraft OV-10A and OV-10D+, 1991, ICM Models No.48302
Wykorzystane zestawy:
• Eduard, OV-10A, 3DL 48058,
• Eduard Mask, OV-10A EX 825, OV-10D+ EX 846,
Kleje:
• Tamiya Extra Thin
• cyjanoakrylowe
Farby:
• Bilmodelmakers
• Hataka Orange
• akrylowe (różni producenci)
Chemia modelarska:
• Surfacer 1000, Tamiya
• Plastic Putty, Vallejo,
• Płyn do zmiękczania kalkomanii Mr. Mark Setter
• Wash Dark Grey, Black Tamiya,
• Wash Lavado, Vallejo,
• Matt verniks Vallejo,
![]() |
![]() |
Dlaczego taki tytuł, że ostatnie takie samoloty? Nie, nie chodzi, że ostatnie egzemplarze czy modele ale o klasę lekkich samolotów pola walki, kiedyś bardzo powszechnych w większości armii świata, dziś niemal całkowicie wypartych przez drony – bezpieczniejsze, tańsze i często skuteczniejsze. Przykładem takiego lekkiego samolotu pola walki był OV-10 Bronco. W armii amerykańskiej wykorzystywany do bliskiego rozpoznania, współpracy na polu walki z siłami lądowymi czy też zadań szturmowych. Używany od początku lat 60-tych zeszłego stulecia, ostatni raz użyty bojowo na szeroką skalę podczas operacji „Pustynna Burza”. W 1991 r. został wycofany ze służby a amerykańskim lotnictwie. Udział tych samolotów podczas wojny w Iraku przypomniała firma ICM Models podwójnym zestawem umożliwiającym budowę aż dwóch modeli w skali 1/48, mianowicie OV-10A oraz OV-10 D+. Ten właśnie zestaw zagościł na moim warsztacie, jakiś czas temu.
1. Samolot
Fokker D.VII uznawany jest powszechnie za najlepszy samolot myśliwski 1 wojny światowej. Ta opinia opiera się przede wszystkim na osiągach wersji samolotu napędzanej doskonałym wysokościowym silnikiem BMW o mocy 185 KM. Jednak trzeba pamiętać, że spośród ponad 4500 wyprodukowanych Fokkerów D.VII zdecydowana większość posiadała znacznie słabszy standardowy silnik Mercedes D.III.
Około 50 sztuk D.VII z silnikami Mercedes wykorzystywano w lotnictwie polskim podczas wojny z Ukrainą i Rosją w latach 1919-1920. Model przedstawia osobisty samolot Józefa Hendricksa z czasów jego służby w 15. Eskadrze Myśliwskiej (IV Eskadrze Wielkopolskiej). Samolot ten został zakupiony w Niemczech i dostarczony do Stacji Lotniczej Ławica 17 października 1919, dokładnie 49 lat przed moimi urodzinami(!). Wchodził w skład serii produkcyjnej 10347-10399/18 z macierzystych zakładów Fokkera w Schwerinie. W grudniu 1919 został przydzielony do IV Eskadry Wielkopolskiej, a od lipca 1920 był samolotem używanym przez Józefa Hendricksa, który namalował na jego burtach indywidualne oznaczenia w postaci inicjałów JH. Charakterystyczną cechą tego samolotu były też widoczne ślady naprawy poszycia płóciennego w tylnej części kadłuba.
Zestaw:
P-39Q Airacobra, Nr kat.: 70055 Arma Hobby Model Kits
Kleje:
- Tamiya Extra Thin, cyjanoakryl,
Farby:
- Hataka
Chemia modelarska:
- Płyn do zmiękczania kalkomanii Mr. Mark Setter,
- Lakiery Bilmodel Makers: Satin Clear Coat i Gloss Clear Coat
Model:
• Fokker D.XXI "4. sarja with Wasp Junior Engine, Special Hobby, No. SH 48073
Wykorzystane zestawy:
• SBS Model – Kokker D.XXI (Mercury) 48035,
• Master Model – Curtiss P-40C Brirtish Wersion, AM-48-136,
• Quickboost – Po-2 Landing Light and Vanturi Tubes QB 48619,
• MH Models – Fokker D.XXI Finnish late canopy X48110,
Kleje:
• Tamiya Extra Thin,
• cyjanoakrylowe
Farby:
• lakiery: Bilmodel, Hataka Orange Line,
• akryle: Vallejo, AK, Italeri
Chemia modelarska:
• Płyn do zmiękczania kalkomanii Mr. Mark Setter
• Wasch Vallejo, Tamiya Panel line Accent
• Suche pigmenty Talen, Vallejo
Samolot myśliwski Fokker D.XXI to jedna z kilkunastu dość podobnych konstrukcji, jakie powstały w różnych krajach w II połowie lat 30-tych zeszłego stulecia. Opracowano je w koncepcji dolnopłatów z zakrytą kabiną i chowanym podwoziem, przy czym holenderska konstrukcja była tu swego rodzaju ewenementem – żaby maksymalnie uprościć obsługę zdecydowano się na stałe podwozie. Samolot ten zyskał sławę w lotnictwie fińskim, skutecznie walcząc z samolotami radzieckimi w dwóch konfliktach zbrojnych, które do historii przeszły jako Wojna Zimowa i Wojna Kontynuacyjna. Właśnie model Fokkera D.XXI zagościł nie tak dawno na moim warsztacie.
Model:
• USAAF B-29A Enola Gay Bockscar, Academy No.12528
Wykorzystane zestawy:
• Eduard, B-29A, ED72204
Kleje:
• Tamiya Extra Thin
• cyjanoakrylowe
Farby:
• Bilmodelmakers
• akrylowe (różni producenci)
Chemia modelarska:
• Surfacer 1000, Tamiya
• Plastic Putty, Vallejo,
• Płyn do zmiękczania kalkomanii Mr. Mark Setter
• Wash Dark Grey, Black Tamiya,
• Wash Lavado Sepia, Vallejo,
• Matt verniks Vallejo,
Centralnym elementem dioramy przedstawiającej fragment bazy lotniczej North Field na wyspie Tinian miał być oczywiście model bombowca B-29A Superfortress. Zdecydowaliśmy już wcześniej, że będzie to samolot „Enola Gay”, który dokonał pierwszego nalotu z użyciem bomby atomowej. Mowa tu oczywiście o zbombardowaniu Hiroszimy w dniu 8 sierpnia 1945 r. Ponieważ nazwa „Enola Gay” jest znana większej liczbie odbiorców, w tym także nie interesujących się historią, ba nawet funkcjonuje w pewien sposób w popkulturze, uznaliśmy, że ten akurat samolot będzie bardziej odpowiedni niż „Bockscar” który zrzucił bombę wodorową na Nagasaki. Należało zatem wybrać zestaw, dodatki, przemyśleć proces budowy i zabrać się do roboty.