Mig-23MF 28SPLM nb 101

Zestrzelić "Orła"!

czyli jak Pyrlandia walczyła z Northlandią

Pewnego dnia oglądając dzienniki telewizyjne ludzie dowiedzieli się że wybucha konflikt etniczny w Pyrlandii. Sytuację taką postanowił wykorzystać sąsiad - Northlandia. Zaniepokojeni Pyrlandczycy postanawiają zwrócić się do Rady Północnoatlantyckiej z prośbą o pomoc. NATO wysyła więc Lotniczą Grupę Ekspedycyjną, która ma za zadanie kontrolować przestrzeganie zakazu lotów nad Pyrlandią. W jej skład wchodzą samoloty 3. Armii Lotniczej w Europie oraz wydzielone polskie siły powietrzne. Tymczasem samoloty Northlandii zachowują się agresywnie dążąc do starcia...
 
Na szczęście przedstawiona wyżej sytuacja to tylko scenariusz polsko-amerykańskich ćwiczeń "Orli Szpon'97", które odbyły się w dniach 8-18 września 1997 roku nad terytorium Wielkopolski i Pomorza Zachodniego.

W ćwiczeniach ze strony amerykańskiej uczestniczyły następujące jednostki:
  • 52th Fighter Wing ze Spandahlem;
  • 182nd Airlift Wing Illinois ANG;
  • 183rd Fighter Wing Illinois ANG.

Łącznie do Polski przybyło ponad 460 żołnierzy amerykańskich wraz z sześcioma samolotami F15C/D, trzynastoma F16C/D, dwoma C130E i jednym powietrznym tankowcem KC135A. Wszystkie jednostki amerykańskie reprezentowały stronę "niebieską", czyli Lotniczą Grupę Ekspedycyjną (52nd Expeditionary Air and Space Composite Wing), która miała bronić Pyrlandii. W jej skład wcchodziły również wybrane jednostki polskie: 7 PLBR z Powidza (Su22M4), 1 PLM (MIG29), 9 PLM (MIG21bis) i 28PLM (MIG23MF).

Siły "niebieskich" stacjonowały w Krzesinach i miały za zadanie nie dopuszczać do naruszania strefy buforowej przez samoloty agresora, czyli siły "czerwonych". W skład tych ostatnich wchodziły wyłącznie jednostki polskie, tzn. 3DLMB, 1, 9, 28 i 41 PLM, oraz jednostki rakietowe i radiotechniczne.

Postawione przed "niebieskimi" zadania nie były łatwe do wykonania. Słupscy piloci, latający na wiekowych "dwudziestkach trójkach", pokazali Amerykanom, że oprócz dobrych samolotów, liczy się też wyszkolenie, wiedza i myśliwski nos. Na stanowisku obserwatorów ćwiczeń, co chwilę było słychać: "niebieski opromieniowany", "czerwony przekroczył strefę ...".

Najczęściej Amerykanie dawali nabrać się na stosowany przez pilotów 28 PLM manewr nazywany "wabikiem". Przodem leciała przynęta, w postaci jednego lub dwóch Migów. Broniący strefy Amerykanie musieli zaatakować agresorów. Wypracowując sobie sytuacje do ataku na samoloty przynęty, "efy" były namierzane przez pozostałe polskie myśliwce i ... kolejne "Orły" były "na niby" zestrzelone.


Mig-23MF 28 Słupski Pułk Lotnictwa Myśliwskiego nb 101
Samolot z II eskadry "Czarnych Pum", w malowaniu z okresu ćwiczeń "Orli Szpon'97"
Model: Mig-23MF R.V. Aircraft 1:72

Model firmy R.V. Aircraft jest w tej chwili najlepszym modelem w "siedemdwójce" na rynku. Mój model w zasadzie powstał "z pudła". Podrasowane zostały komory podwozia, wymuszone zostało też użycie podwieszanego uzbrojenia z innych firm (R.V. nie dostarcza wraz z modelem żadnych rakiet, poza jedną szkolną R-23).
Z tego względu wykorzystałem pociski R-60 z Miga-23MLD Zvezdy i żywiczny zestaw z elementami fototrawionymi R.V. Aircraft zawierający dwie rakiety R-23R. Dlatego podwieszenie nie jest takie jak powinno być (czyli R-23R i R-23T) ale nie chciałem kupować drugiego zestawu z rakietami termicznymi - nie mam w planach kolejnego Miga w 1:72 i R-23 zalegałyby na półce.

Malowanie przedstawia samolot w czasie ćwiczeń "Orli Szpon'97". Wykorzystana została do tego celu kalkomania Montexu, przy czym po konsultacjach z kolegą Markiem (w końcu to on wykonywał słynny napis na kadłubie tego samolotu) pas przeciwodblaskowy został pomalowany nie czarną farbą, a ciemnoszarą, z charakterystycznym załamaniem przy kabinie. Nie wykonałem jednak szarego tła pod napisami eksploatacyjnymi na białym pasie. Marek mówił, że przed malowaniem tego pasa zaklejali napisy taśmą i stworzyły się szare prostokąty pod napisami. Próbowałem na początku takie tło ale według mnie w tej skali psuło to efekt. Warto jednak o tym pamiętać robiąc samolot w skalach 1:48 i 1:32.
 
 
 
 
 
 
Tekst i zdjęcia: Wojciech Sokołowski

Partnerzy

           

 

Kluby modelarskie

 

 
       
                 
                 

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd